Ako sa dostať do médií (takmer) zadarmo?

tlačová správa

Odpoveď na túto otázku vám prezradíme hneď v úvode. PR zadarmo získate, ak zverejníte takú tlačovú správu, ktorá je pre médiá zaujímavá. Ako to však dosiahnuť? V nasledujúcich riadkoch vám prezradíme tri kľúčové ingrediencie obsahu, vďaka ktorým sa vám (alebo nám) to podarí.

Aký je rozdiel medzi PR článkom a tlačovou správou?

Nie každý z nás vníma rozdiely medzi klasickými PR článkami a tlačovými správami. Z tohto dôvodu si základné pojmy najskôr zadefinujeme.  

PR článok 

Za PR článok môžeme považovať taký text, ktorý je na rozdiel od klasického novnárskeho článku aj reklamou pre danú spoločnosť. ALE! Reklama v článku by však nemala byť prvoplánová. Môže síce predstaviť spoločnosť, popísať produkt alebo službu, ale zároveň má podprahovo budovať vzťahy s cieľovým publikom (napokon, aj skratka PR = Public Relations v preklade znamená vzťahy s verejnosťou). Čitateľov musí zaujať, priniesť im hodnotu a priviesť ich k želanej akcii. 

Pri PR článkoch ide spravidla o platený mediálny obsah (tzv. advertoriál); reklamu v podobe online alebo offline článku – podľa toho, či ide o tradičné alebo digitálne PR. 

Tlačová správa

Pri charakteristike tlačovej správy si môžeme pomôcť napríklad aj Wikipediou. Tlačová správa je písaný alebo nahraný komunikačný prostriedok určený pre novinárov za účelom oznámenia informácie s hodnotou pre médiá. Jej cieľom je zaujať médiá. Novinárom poskytuje základ, na ktorom môžu postaviť svoj článok. Pripravená správa sa posiela priamo novinárom alebo sa na ich distribúciu využívajú spravodajské agentúry. Tu je najdôležitejšie pripomenúť fakt, že tlačová správa je určená pre novinárov, nie pre všeobecnú verejnosť.

Aký je teda rozdiel medzi PR článkom a tlačovou správou?
Oba typy formátov sa využívajú v oblasti vzťahov s verejnosťou s cieľom získať priaznivú pozornosť médií a publicitu. Avšak, zatiaľ čo pri PR článkoch ide spravidla o platený mediálny obsah, cieľom tlačovej správy je získať mediálny priestor zadarmo.

Ak sa na PR článok a tlačovú správu pozrieme z hľadiska cieľových zákazníkov, pri PR článku je cieľovou skupinou váš zákazník, teda čitateľ konkrétneho média (či už online magazínov alebo printovej podoby). V prípade tlačovej správy je vaším cieľovým zákazníkom novinár, ktorý hľadá zaujímavé témy. Práve jeho pozornosť potrebujete tlačovou správou zaujať.  

Na to, aby ste oslovili novinárov, musíte vedieť, čím na nich  zapôsobiť. V tejto súvislosti vám predstavíme tri zásadné faktory. Vďaka nim zaujmete svojou tlačovou správou novinárov natoľko, aby komunikovali váš obsah ďalej vo svojich denníkoch, magazínoch, rozhlase či televízii. 

Tieto tri kľúčové ingrediencie máme vyskúšané z vlastnej praxe. Vychádzajú zo skúseností, ktoré nám priniesla tvorba PR článkov a tlačových správ v rámci projektu Textynakľúč.sk. Potrebujete pomoc s týmito formátmi? Kontaktujte nás a my ich radi ich napíšeme za vás 🙂 

 

Kľúčové ingrediencie obsahu

Pripravili sme pre vás tipy na tri ingrediencie, vďaka ktorým sa odlíšite. Ak ich dokážete využiť, nebudete robiť prvoplánové PR, ktoré novinárov nezaujíma, ale vytvoríte pre nich zaujímavú správu, ktorú budú chcieť uverejniť.

#1 Využite sezónnosť, píšte aktuálne

Sezónnosť, resp. aktuálnosť je prvým, a zároveň najdôležitejším faktorom. Tlačová správa má obsahovať nové informácie, resp. nové udalosti, ktoré sú v danom momente pre médiá prospešné. Zaujímavé aktuálne fakty pritiahnu pozornosť novinárov, ktorí vašej téme vyhradia príslušný priestor. 

#2 Zaujmite číslami, štatistikami a prieskumami

Tlačová správa má byť podložená presnými a dôveryhodnými dátami. Čísla dokážete do správy dostať prostredníctvom prieskumov, ktoré vaša spoločnosť uskutočnila. Ak ste napríklad realitný agent, môžete pripraviť tlačovú správu o tom, ako sa hýbu ceny nehnuteľností vo vašej lokalite. 

Snažte sa vytvoriť tlačovú správu tak, aby ste čísla do textu zakomponovali prirodzene. Keď tlačová správa novinára zaujme, bude z nej chcieť vytvoriť dlhší článok či reportáž. V rámci novinárskej etiky musí prieskum zazdrojovať. A vy sa tak dostanete do médií zadarmo. 

#3 Prezentujte tému v rámci širších vzťahov

V rámci tlačovej správy neprezentujte svoj produkt alebo službu prvoplánovo. Keď napíšete tlačovú správu, kde budete prezentovať iba samotné vlastnosti produktu, v médiách vám pošlú rovno kontakt na obchodné oddelenie, kde si môžete zadať inzerciu. Ak však chcete mediálny priestor zadarmo, musíte novinárom poskytnúť zaujímavú informáciu. K rozvoju akých schopností prispieva váš produkt? Ako uľahčí život jeho používateľom? Aké benefity im prinesie? Odpovedzte si na tieto otázky a určite nájdete inšpiráciu. 

Na prezentáciu produktov môžete tiež využiť odborníka v oblasti, ktorá súvisí s vašou činnosťou. Napríklad výživového poradcu v prípade, že vyrábate výživové doplnky. Dôležité je, aby nebol spojený s inou značkou a bol dôveryhodný. Externé odborné zdroje dodajú vašej správe odbornú kredibilitu. 

 

Náš tip: Zaujímajú vás konkrétne prípadové štúdie, ako sme využili kľúčové ingrediencie v praxi?
Stiahnite si náš e e-book Ako napísať tlačovú správu, ktorá médiá zaujme? 

Tento e-book vám poskytne aj odpovede na otázky:

  • Ako by mala vyzerať zaujímavá tlačová správa?
  • Aké formálne náležitosti musí obsahovať?
  • Aká má byť tlačová správa dlhá?
  • Komu sa tlačová správa posiela?

Ako napísať tlačovú správu, ktorá zaujme médiá?

Toto je z nášho pohľadu podstata PR a písania tlačových správ. Tlačová správa teda:

  • musí byť sezónna a aktuálna,
  • musí priniesť čísla, prieskumy alebo niečo zaujímavé,
  • musí byť zasadená do širších vzťahov.

 

My v Textynakľúč.sk vám pripravíme tlačovú správu tak, aby sme tieto kľúčové ingrediencie do textov prirodzene zakomponovali. Tlačová správa, ktorá prinesie niečo nové, zaujme novinárov, a tí sú ochotní vyhradiť téme nielen svoj čas, ale hlavne mediálny priestor.

A práve to je spôsob, ako sa dostať do médií takmer zadarmo. Prečo takmer? Klient zaplatí len PR agentúre, ktorá si splní svoju úlohu: vymyslí text, pošle tlačovú správu a zaujme médiá. Náklady za spracovanie tlačovej správy sú však len zlomkom toho, akú hodnotu mediálneho priestoru mu takáto spolupráca prinesie.

Zaujali sme vás? Pripravíme vám nielen PR články či tlačové správy, ale v prípade záujmu vám vypracujeme aj komplexnú marketingovú stratégiu. Obráťte sa na odborníkov z Textynakľúč.sk

  • Som Mirka Ryšková a v práci v médiách sa venujem od roku 2005. Začínala som ako novinár v denníku Nový Čas, neskôr som ako prvá šéfredaktorka viedla lifestile magazín Feminity.sk, dnes som copywriter, PR stratég a PR špecialista, ktorý vymýšľa taký obsah, aby svojich klientov dostal na televízne obrazovky, do éteru rádií a na stránky časopisov a online magazínov.
  • Na sociálnych sieťach učím Slovákov po slovensky prostredníctvom profilu @viete_po_slovensky.
  • O PR a copywritingu prednášam ako odborníčka na vzdelávacej platforme MOTILIFE.
  • Som moderátorka podcastu BNI Slovensko. Epizódu s generálkou riaditeľkou Natáliou Vicsápiovou si môžete pozrieť aj prostredníctvom YT kanála: https://www.youtube.com/watch?v=prIkY60_RuU&t=595s

 

Zdroje článku:
https://sk.wikipedia.org/wiki/Tla%C4%8Dov%C3%A1_spr%C3%A1va

 

Pripravíme vám atraktívny obsah, ktorým poviete všetko podstatné.
Napíšte nám